Τετάρτη 13 Απριλίου 2016

Απλές στάσεις yoga και τα οφέλη τους για παιδιά με Διαταραχές Αισθητηριακής Επεξεργασίας (Δ.Α.Ε).

Απλές στάσεις yoga και τα οφέλη τους για παιδιά με  Διαταραχές Αισθητηριακής Επεξεργασίας (Δ.Α.Ε).



Η yoga μπορεί να είναι θεραπευτική όταν χρησιμοποιείται ως συνακόλουθο μέρος κάποιας άλλης θεραπείας όπως είναι η εργοθεραπεία, η φυσικοθεραπεία κ.ά. και σε αυτή την περίπτωση δεν αποτελεί τον σκοπό αλλά το μέσο της θεραπείας.
Τα οφέλη της yoga για παιδιά είναι εντυπωσιακά καθώς προσφέρουν ένα πολύ μεγάλο περιθώριο για την ανάπτυξη διαφόρων δεξιοτήτων.
Πιο συγκεκριμένα, αποτελούν «πηγή» αισθητηριακών ερεθισμάτων και ιδιαίτερα αιθουσαίας (εσωτερικό αυτί/ ισορροπία) και ιδιοδεκτικής (αρθρώσεις/βαριά εργασία) εισροής, σε συνδυασμό με την διασκέδαση.

Ερευνητές έχουν διαπιστώσει ότι  παιδιά με διαταραχή του φάσματος του αυτισμού (ΔΑΦ) που έκαναν yoga στο δημοτικό σχολείο τους, είχαν καλύτερη συμπεριφορά απ ότι παιδιά που δεν έκαναν. Αναλυτικότερα, καθηγητές σε σχολείο του Μπρονξ απάντησαν ότι τα παιδιά που έκαναν yoga στο καθημερινό τους πρόγραμμα, εμφάνισαν μειωμένη επιθετική συμπεριφορά, και λιγότερη κοινωνική απόσυρση και υπερκινητικότητα.

Η επίκουρη  καθηγήτρια Εργοθεραπείας στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, Kristie Patten Koenig, η οποία ηγήθηκε της μελέτης, αναφέρει πως η yoga φαίνεται να είναι αποτελεσματική γιατί ενισχύει τα θετικά χαρακτηριστικά των παιδιών με αυτισμό ενώ παράλληλα μειώνει το στρες τους.

Ακολουθούν κάποιες στάσεις yoga καθώς και τα πλεονεκτήματα τους:

1.    «Δέντρο».


Το παιδί στέκεται όρθιο με τα χέρια του τεντωμένα πάνω από το κεφάλι του ή δίπλα στο σώμα του. Το ένα του πόδι πατά σταθερά στο έδαφος ενώ το άλλο πέλμα ακουμπά το πέλμα του σταθερού ποδιού και τα δάχτυλα στο έδαφος. Η στάση γίνεται δυσκολότερη εάν το πόδι που δεν στηρίζεται το  παιδί σηκωθεί στο ύψος του μηρού.



Πλεονεκτήματα: Η ισορροπία αποτελεί την λέξη κλειδί αυτής της στάσης. Το αιθουσαίο σύστημα πρέπει να δουλέψει έντονα για να διατηρήσει το παιδί την όρθια θέση.

2.    «Σκύλος με το κεφάλι κάτω».

Με τις παλάμες και τα πέλματα να ακουμπούν το έδαφος, το παιδί κάμπτει την σπονδυλική του στήλη. Το τέντωμα είναι έντονο στο πίσω μέρος των ποδιών και τις ωμοπλάτες ενώ το παιδί κοιτά τα γόνατά του.



Πλεονεκτήματα: Κάθε φορά που το κεφάλι έχει θέση προς τα κάτω, το παιδί δέχεται μια έντονη αιθουσαία εισροή. Το επιπλέον βάρος που διατίθεται στους βραχίονες αποτελεί έντονο ιδιοδεκτικό ερέθισμα, το οποίο βοηθά τα παιδιά στην επίγνωση του σώματος τους.

3.    «Σανίδα».

Αυτή η στάση είναι καλό να γίνεται πριν ή μετα από τη στάση «σκύλος με το κεφάλι κάτω». Οι παλάμες του παιδιού παραμένουν σταθερές στο έδαφος ενώ τα πέλματα του δεν ακουμπάνε το έδαφος και το παιδί στηρίζεται στις άκρες των δακτύλων του. Το σώμα του πρέπει να σχηματίσει  μια ευθεία γραμμή παράλληλη με το έδαφος, ενώ  δεν πρέπει να λυγίσει η μέση και να μην κατέβει χαμηλά η λεκάνη.



Πλεονεκτήματα: Η στάση αυτή  είναι εξαιρετική για βαθιά ιδιοδεκτική εργασία, αφού συμμετέχουν πολλοί μύες για να κρατήσουν το σώμα σε αυτή τη θέση και ιδιαίτερα οι μύες του κορμού. Όσο πιο ισχυροί είναι οι μύες του κορμού ενός παιδιού τόσο καλύτερος είναι ο έλεγχος σώματος ακόμη και η λεπτή κινητικότητα του.

4.    «Παιδί».

Το παιδί στέκεται στα γόνατα του και τεντώνει τα χέρια του πάνω από το κεφάλι, να ακουμπήσουν το έδαφος. Το σώμα είναι παράλληλο με το πάτωμα και η λεκάνη προς τα κάτω. Το μέτωπο του παιδιού μπορεί να ακουμπά το πάτωμα.



Πλεονεκτήματα: Αν και στην συγκεκριμένη στάση υπάρχει ιδιοδεκτικό ερέθισμα, η αξία της είναι ότι βοηθά το παιδί να ηρεμήσει. Είναι πολύτιμη σε αγχωτικές για το παιδί περιπτώσεις. Θυμηθείτε να παροτρύνεται το παιδί να πάρει βαθιές αναπνοές.


Οι παραπάνω στάσεις μπορούν να εφαρμοστούν απο δασκάλους yoga ή θεραπευτές οι οποίοι έχουν εκπαιδευτεί σε αυτή αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τις θεραπείες, αν και όταν εκτελούνται σε ένα θεραπευτικό πρόγραμμα έχουν ευεργετικά αποτελέσματα.


Μπουρνάκα Αικατερίνη , Εργοθεραπεύτρια.


Πηγές:

Barkley, E., 2012. Classroom Yoga Helps Improve Behavior of Kids with Autism. [online] Available at <http://www.npr.org/sections/health-shots/2012/10/12/162782583/classroom-yoga-helps-improve-behavior-of-kids-with-autism> Accessed 12 April 2016.

The Jenny Evolution, 2016.  Sensory Benefits of Yoga for Kids. [online] Available at < http://www.thejennyevolution.com/sensory-benefits-of-yoga-for-kids/> Accessed 12 April 2016.

Goldberg, L., 2013. Yoga Therapy for Children with Autism and Special Needs. United States of America: W.W. Norton & Company.










Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου