Τετάρτη, 7 Σεπτεμβρίου 2016

Γιατί χρειάζεται τα παιδιά να δουλεύουν με κυκλικές κινήσεις σε κάθετες επιφάνειες;


                            Image result for kid writing on the wall

Ως εργοθεραπευτές γνωρίζουμε καλά τα οφέλη που προσφέρουν στην ανάπτυξη του παιδιού τα κυκλικά παιχνίδια και η γραφή με κυκλικές κινήσεις, καθώς και η γραφή με τη χρήση διαφορετικών εργαλείων και επιφανειών (π.χ. γραφή σε μαυροπίνακα με κιμωλία, γραφή σε λεία επιφάνεια με μαρκαδόρο κ.λ.π) 
Στο άρθρο που ακολουθεί θα παρουσιαστούν αναλυτικά τα οφέλη των δραστηριοτήτων με κυκλικές κινήσεις καθώς και οι τρόποι με τους οποίους μπορείτε να εμπλέξετε το παιδί σε αυτού του είδους δραστηριότητες.


Tι προσφέρει στο παιδί η γραφή/εργασία σε κάθετες επιφάνειες με κυκλικές κινήσεις;

1) Σταθερότητα ωμικής ζώνης/αγκώνα:  Η χρήση μεγάλων κυκλικών κινήσεων σε κάθετες επιφάνειες επιτρέπει στα παιδιά να χρησιμοποιούν μεγαλύτερες κινήσεις του βραχίονα, οι οποίες ενθαρρύνουν τη δύναμη και την ελαστικότητα σε όλους τους μύες και τις αρθρώσεις του άνω άκρου.

2) Αμφίπλευρος συντονισμός άνω άκρου: H εργασία πάνω σε μια κάθετη επιφάνεια  (π.χ. stencilχρειάζεται απο πλευράς  των παιδιών μεγάλη προσπάθεια, αφού απαιτεί τον εντοπισμό ενός αντικειμένου, την σταθεροποίηση του και ουσιαστικά την χρήση και των δυο χεριών (ένα για τον εντοπισμό και ένα για να το κρατήσει) καθώς και ιδιοδεκτικότητα και δύναμη.

3) Πέρασμα μέσης γραμμής σώματος: Όταν ένα παιδί γράφει ή σχεδιάζει πάνω σε μια μεγάλη κάθετη επιφάνεια κάνοντας κυκλικές κινήσεις, χρειάζεται να περάσει τη μέση γραμμή του σώματος του, έτσι ώστε το κυρίαρχο χέρι να φτάσει στο σύνολο της επιφάνειας. Κατ' αυτόν τον τρόπο μπορούν να εξασκηθούν παιδιά που δυσκολεύονται με δραστηριότητες που απαιτούν το πέρασμα της μέσης γραμμής του σώματος καθώς και την επιλογή κυρίαρχου χεριού.

4) Έκταση καρπού/Λαβή μολυβιού: Γράφοντας σε μια όρθια/κάθετη επιφάνεια, ο καρπός εκτείνεται με άμεσο αποτέλεσμα την σταθεροποίηση του χεριού και τον καλύτερο έλεγχο του μολυβιού.

5) Οπτική προσοχή και οπτικοκινητικός συντονισμός: Καθώς τα παιδιά εργάζονται  το πρόσωπο τους έρχεται πιο κοντά στην επιφάνεια. Κατα αυτόν τον τρόπο βοηθιούνται παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στο να διατηρήσουν την οπτική προσοχή τους καθώς επίσης, ενθαρρύνεται ο οπτικοκινητικός συντονισμός αφού τα μάτια του παιδιού βρίσκονται πιο κοντά στην επιφάνεια εργασίας και το παιδί έχει καλύτερη εικόνα του τι κάνει.

6) Χωρική ενημερότητα: Όταν το παιδί εργάζεται σε μια μεγάλη κάθετη επιφάνεια κάνοντας κυκλικές κινήσεις, διευκολύνεται η εκμάθηση κατευθυντικών εννοιών όπως: πάνω, κάτω, αριστερά-δεξιά, αφού το παιδί σχετίζει το σώμα του με αυτές.

7) Αισθητηριακά: Η όρθια θέση για εργασία, μπορεί να βοηθήσει πολύ "νευρικά" παιδιά που δυσκολεύονται να παραμείνουν σε καθιστή θέση, για να ολοκληρώσουν μια εργασία.

8) Στασικός έλεγχος και έλεγχος θέσης: Η εργασία σε όρθια θέση ή στα γόνατα μπροστά απο μια κάθετη επιφάνεια μπορεί να βοηθήσει το παιδί στον έλεγχο της στάσης σώματος, αφού δεν υπάρχει κάποια καρέκλα στην οποία μπορεί να στηρίζει την πλάτη του και αναγκάζεται να χρησιμοποιήσει τους μύες του κορμού και της ράχης έντονα.



Ακολουθούν κάποιες δραστηριότητες...


  • Παίξτε με αυτοκόλλητα! Βάλτε το παιδί να κολλήσει αυτοκόλλητα σε διαφορετικά σημεία του τοίχου, ώστε να σχηματίσει έναν κύκλο.
  •  "Χτίστε" κυκλικές επιφάνειες με Lego.
  •   Βάλτε το παιδί να ζωγραφίσει με μαρκαδόρο ή κιμωλία σε κάποια όρθια επιφάνεια όπως καθρέφτης ή πίνακας.
  • Τοποθετήστε τα παιδικά τάμπλετ σε μία όρθια επιφάνεια και ενθαρρύνεται το παιδί να δουλέψει σε όρθια ή γονατιστή θέση.

Μπουρνάκα Αικατερίνη, Εργοθεραπεύτρια.



Πηγή:


The Inspired Treehouse, 2015., Why kids should work on vertical surface [online] Available at: <http://theinspiredtreehouse.com/motor-skills-and-more-working-on-a-vertical-surface/> Accessed at 6 September 2016.

2 σχόλια:

  1. μηπως στο αρθρο εννοει καθετη επιφανεια κ οχι κυκλικη?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα! Το άρθρο που χρησιμοποίησα ως κύρια πηγή αναφέρει όντως την κάθετη επιφάνεια (πάνω στην οποία μπορούν σαφώς να γίνουν και δραστηριότητες με κύκλο) αλλά εγώ το έχω προσαρμόσει και αναφέρω κυρίως τις κυκλικές κινήσεις που μπορούν να γίνουν πάνω σε μια κάθετη επιφάνεια!

      Διαγραφή